خانه » ♦ خانه و خانواده » سبزی پلو ماهی شکم پر شب عید

سبزی پلو ماهی شکم پر شب عید

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی

دلیل خوردن سبزی پلو با ماهی چیست؟؟
یکی از سنت‌های عید و در واقع اولین نشانه استقبال از سال نو خوردن سبزی‌پلو با ماهی در شب عید است.
این موضوع شکل نمادین خود را در فرهنگ ما دارد و از باورهای قدیمی ما نشات می گیرد و در اصل ماهی داستان حضرت سلیمان را روایت می کند که حضرت سلیمان انگشتر خود را در شکم ماهی پیدا کرد.

سبزی پلو ماهی

سبزی پلو ماهی

پس ما ماهی می خوریم به امید اینکه حقیقت را بیشتر درک کنیم.
علاوه بر این خوردن این غذا در آستانه سال نو بهانه ای است تا این سال را با انرژی و انگیزه بیشتری آغاز کنیم.
به قول قدیمی ها در زمان سال تحویل باید اجاق خانه روشن باشد و دود از دودکش بیرون بیاید.
خوردن برنج به دلیل داشتن برکت در کنار ماهی که نشانه حیات است و سبزی که حکایت از برکت و زایش دارد، در بسیاری از خانواده‌های ایرانی در هر کجا که زندگی می کنند، مرسوم بوده و هست.

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی

مایه‌ای که با آن شکم ماهی پر می‌شود، بسیار متنوع است اما در بیشتر موارد از سبزی‌های معطری مانند گشنیز، جعفری و حتی شوید تشکیل شده است. با ما همراه شوید تا شما را با نکته‌هایی که باید حین طبخ این غذا به آن‌ها توجه کنید، آشنا کنیم.
با سرد شدن هوا، خوردن ماهی و تهیه انواع غذاهای دریایی بیش از هر زمان دیگری رواج پیدا می‌کند.
ایرانی‌ها بیشتر ماهی را سرخ شده تهیه می‌کنند اما پخت آن در فر هم به دلیل آنکه با روغن کمتری انجام می‌شود، طرفداران بسیاری دارد، آن هم به صورت شکم‌پر…
مقدار کالری
این مواد غذایی در مجموع ۱۴۵۰ کیلوکالری انرژی دارند. اگر این غذا را ۴ نفر سرو کنند، مقدار کالری دریافتی برای هر نفر بیش از ۳۶۰ کیلوکالری خواهد بود. البته از آنجا که ماهی شکم‌پر با برنج خورده می‌شود، به ازای هر ۵ قاشق غذاخوری (سر صاف) برنج، باید ۸۰ کیلوکالری به مقدار انرژی یاد شده اضافه کرد.
همراه غذا
می‌توانید این غذا را با برنج در وعده ناهار یا در صورت تمایل به دریافت انرژی کمتر، با ۲ تا ۳ برش نان (در وعده شام) میل کنید که در این صورت خوردن نان سبوس‌دار را به شما توصیه می‌کنیم. می‌توانید برنج را کته کنید. در صورت خوردن این غذا با نان، در کنار ماهی کمی سبزی‌های نشاسته‌ای مانند نخودفرنگی و حتی سیب‌زمینی قرار دهید.
مـواد لازم برای ۴ نفر :
ماهی قزل‌آلا ۱ عدد ۸۰۰ کیلوکالری
پیاز خرد شده ۱ لیوان ۲۵ کیلوکالری
گشنیز خرد شده ۱ لیوان ۲۵ کیلوکالری
سیر تازه خرد شده نصف لیوان ۱۰کیلوکالری
رب انار ۳ قاشق غذاخوری ۵ کیلوکالری
گردو ۱۰ عدد ۲۲۵ کیلوکالری
روغن کانولا ۳ قاشق غذاخوری ۲۷۰ کیلوکالری
کره ۱ قاشق غذاخوری ۹۰ کیلوکالری
آب‌لیموی تازه ۴ قاشق غذاخوری ۰ کیلوکالری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران به میزان دلخواه ۰ کیلوکالری
طـرز تـهـیـه :
* رو و داخل شکم ماهی را با آب‌لیموی تازه آغشته کنید و آن را نیم ساعت در یخچال قرار دهید.
* پیاز را در تابه‌ای که یک قاشق غذاخوری در آن روغن کانولا ریخته‌اید، تفت دهید.
* پس از نرم شدن پیازها، سیر خردشده و گردوی کوبیده و پس از کمی تفت دادن، رب انار را اضافه کنید.
* حالا گشنیز خرد شده را نیز بیفزایید و این مخلوط را از روی حرارت بردارید.
* ماهی را از یخچال بیرون بیاورید و داخل شکم آن را با مایه تهیه شده پر کنید.
* ته تابه‌ای نچسب را با ۲ قاشق غذاخوری روغن کانولا چرب کنید و ماهی را در آن قرار دهید و تابه را در فر (با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) بگذارید.
* پس از گذشت ۴۰ دقیقه، ماهی آماده سرو کردن خواهد بود. البته ۱۰ دقیقه قبل از بیرون آوردن غذا برای سرو کردن، روی ماهی کمی زعفران آب شده بریزید و آن را با یک قاشق غذاخوری کره آب شده آغشته کنید و بگذارید در فر برشته شود.
۹ راز ماهی شکم‌پر
ماهی شکم‌پر از غذاهایی است که در شمال و جنوب ایران به شیوه‌های مختلف پخته می‌شود. این تفاوت به نوع ماهی، سبزی و ادویه‌هایی که به کار می‌رود، برمی‌گردد مثلاً در جنوب معمولاً ماهی سنگسر و حلوا سیاه به شکل شکم‌پر تهیه و بیشتر برای طبخ آن‌ها از شنبلیله استفاده می‌شود و برای طعم‌دار کردن آن هم ادویه کاری و تمبرهندی به کار می‌رود در حالی که در مناطق شمالی، ماهی سفید را شکم‌پر تهیه می‌کنند و سبزی‌هایی مانند گشنیز، سیر و جعفری و ادویه‌هایی مانند زردچوبه به آن می‌افزایند.

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی

نکته‌هایی که باید هنگام پخت این غذا رعایت کرد، عبارتند از:
۱٫ برای طبخ این غذا هر ماهی‌ای را می‌توانید انتخاب کنید ولی ماهی سنگسر، صبور و سفید جز بهترین‌ها هستند. البته ماهی‌های نازک را نیز می‌توان به صورت شکم‌پر طبخ کرد بنابراین خریدن ماهی تازه و مناسب اولین قدم است. بعد از آن، روش مزه‌دار کردن ماهی به هرچه خوشمزه‌تر شدن آن کمک می‌کند.
۲٫ برای هرچه خوش‌طعم‌تر شدن مواد غذایی داخل شکم ماهی کمی آن‌ها را تفت دهید و بعد استفاده کنید.
۳٫ اگر می‌خواهید این غذا را به سبک جنوبی تهیه کنید، نباید ادویه کاری را از قلم بیندازید اما برای طبخ آن به سبک شمالی، باید از ادویه‌هایی نظیر زردچوبه و زعفران استفاده کرد.
۴٫ برخی افراد دور ماهی کاغذ آلومینیومی می‌پیچند یا کف سینی فر را با این کاغذ می‌پوشانند اما بهتر است کف سینی را با سبزی‌هایی نظیر هویج، کرفس و پیاز بپوشانید. به این ترتیب هم بوی غذا در فضای خانه پخش نمی‌شود، هم ماهی به کف سینی نمی‌چسبد.
بسیاری از افراد سبزی‌پلو را با ماهی شکم‌پر می‌خورند اما بهتر است برنج سفید در کنار آن سرو شود زیرا ماهی شکم‌پر به اندازه کافی مزه‌دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود .
۵٫ ابتدا سینی محتوی ماهی را در طبقه پایین فر قرار داده و سپس به طبقه بالاتر منتقل کنید تا علاوه بر پختن، روی ماهی نیز برشته شود.
۶٫ شما می‌توانید ماهی‌های پولک درشتی مانند ماهی سفید را به صورت نعل اسب در سینی فر خم کنید و به صورت ایستاده در آن قرار دهید و روی پوست ماهی را به مخلوط آب‌لیمو زعفران آغشته کنید. به این روش پوست ماهی پس از پخت کاملاً برشته شده و به راحتی از گوشت جدا خواهد شد.
۷٫ این غذا را می‌توانید در ماهیتابه نیز تهیه کنید البته به این شرط که ماهی نیم‌پز باشد و محتویات داخل شکم آن حتماً تفت داده شده باشند. حین سرخ کردن نیز نباید در تابه را گذاشت زیرا در این صورت ماهی له می‌شود و شکل خود را از دست خواهد داد.
۸٫ بسیاری از افراد سبزی‌پلو را با ماهی شکم‌پر می‌خورند اما بهتر است برنج سفید در کنار آن سرو شود زیرا ماهی شکم‌پر به اندازه کافی مزه‌دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود.
۹٫ نوشیدنی‌ای که همراه این غذا به شما پیشنهاد می‌کنم، شربت آب‌لیموی تازه است. از خوردن این غذا با آب‌میوه‌های مختلف از جمله آب پرتقال و آب آلبالو بپرهیزید زیرا طعم مناسبی را ایجاد نخواهند کرد.
اگر اضافه وزن دارید
بهتر است از حداقل روغن برای طبخ این غذا استفاده کنید. همراه آن به جای برنج، سبزی‌های نشاسته‌ای نظیر نخودفرنگی، ذرت و سیب‌زمینی بخورید تا در عین احساس سیری، کالری کمتری دریافت کنید.
اگر یبوست دارید
این غذا را با سبزی‌های بخارپز شده‌ای نظیر هویج و قارچ میل کنید. روغن مصرفیتان نیز روغن زیتون باشد و آن را با برش‌های نان سبوس‌دار میل کنید. به این ترتیب فیبر بیشتری دریافت کرده‌اید که به کاهش شدت بیماری گوارشی‌تان کمک بسیاری خواهد کرد.
اگر بیماری قلبی دارید
از کره در تهیه این غذا استفاده نکنید و به جای آن روغن زیتون به کار ببرید. آب نارنج به این غذا بیفزایید و از سبزی‌های معطر دیگری مانند جعفری و شوید نیز استفاده کنید. می‌توانید در آن سیر تازه بیشتری بریزید و ماهی شکم‌پر را با کلم بروکلی بخارپز شده میل کنید. به این ترتیب مواد غذایی‌ای استفاده کرده‌اید که به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در کنترل بیماریتان موثر خواهند بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا
web stats tracker
تمامی حقوق این سایت متعلق به دانلود های می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
CopyRight © 2013-2016 DownloadHi.ir این سایت هیچگونه مسئولیتی در مورد محتوای مطالب منتشر شده اش ندارد و در مورد انتشار برنامه ها،
کلیه مطالب و برنامه های موجود در این سایت از سایتهای معتبر تهیه شده اند و در رابطه با برنامه های ایرانی ثبت شده، در صورتی که
صاحب اثر رضایت نداشته باشد می تواند در قسمت نظرات پیام بگذارد تا ضمن هماهنگی برای ارسال اسناد و مدارک
مربوطه در مورد ثبت برنامه مورد نظر، نسبت به حذف آن اثر طی 72 ساعت اقدامات لازم انجام گیرد.