خانه » ♦ مقالات ، تحقیقات و پروژه رایگان دانشجویی » غذاهایی که باعث تاری چشم می شود

غذاهایی که باعث تاری چشم می شود

مصرف برخی غذاها به سلامت چشم آسیب می‌رساند و لازم است افرادی که مستعد بروز بیماری چشم هستند از مصرف آنها اجتناب کنند، مانند مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که غلیظ هستند و تولید بخار می‌کنند و غذاهای سردی مانند باقلا و لوبیا و غذاهای گرمی مانند سیر و پیاز.

تاری چشم

البته مصرف برخی از غذاها مکدر و تار کننده چشم هستند، مانند کلم، عدس، بادمجان، مواد غذایی تند و تیز (حریفه) مثل تره، تره تیزک (سبزی شاهی)، خردل، سیاهدانه. همچنین، خوراکی‌های شور مزه،گس و ترش به چشم آسیب وارد می‌کند.

در کتاب ذخیره خوارزمشاهی جرجانی، معالجات عقیلی حکیم علوی عقیلی خراسانی و اکسیر اعظم حکیم محمد اعظم خان آمده است غذاهایی که باعث سردی بسیار (شدید التبرید) و گرمی بسیار (شدید التسخین) و آزار رساننده به دهانه معده یا ضعیف کننده مغز هستند، به سلامت چشم آسیب وارد می‌کند. سرکه، سیب ترش، بادروج (تره خراسانی)، شوید، خرما، گوشت گاو، گوشت خشک و نمک سود شده و همه گوشت‌های غلیظ و زیتون رسیده به سلامت چشم آسیب وارد می‌کند.

دستوراتی برای حفظ سلامت چشم
استفراغات معتدل، پاکسازی و تنقیه مغز و تقویت آن (در کیمیا مهر طب آمده برای تقویت مغز می‌توان از حریره بادام یا شیر بادام استفاده کرد. همچنین، روغن مالی پشت گوش و پشت گردن با مخلوط روغن زیتون و روغن کنجد به نسبت ۱ به ۲ و بخور بابونه + اسطخدوس + پونه + آویشن + مرزنجوش + تاجریزی به تقویت و تنقیه مغز کمک می‌کند) منع رسیدن بخارات به چشم، اجابت مزاج مستمر حداقل روزی ۲ بار که شکم نرم باشد و خوردن غذاهای لطیف و معتدل که تولید خون صالح می‌کنند، برای سلامت چشم مفیدند.

غوطه ور زدن در آب صاف شیرین و باز کردن چشم در آن (جوانان در آب سرد و کهنسالان در آب گرم )، استفاده از سرمه‌های تقویت کننده چشم. مداومت در اکتحال ( سرمه کشیدن ) با آب بادیان ( رازیانه) بسیار سودمند است.

ریختن آب نیمه گرم بر سر، روغن مالی سر با روغن بنفشه و کدو و بادام‌شیرین تقویت کننده چشم است. همچنین، چکاندن آب باران در چشم که یک هفته در آن بادیان (رازیانه) خیسانده باشند، حافظ صحت چشم و مقوی آن است.

بوییدن مشک در سرما و عنبر در گرما، نگاه کردن به زُمرّد و هر چیز سبز رنگ، دیدن اشیای زیبا، شانه کردن موها چند بار در روز، خوردن و سرمه کردن دارچین، کندر، میخک، خوردن مغز بادام با نبات و همه مغزها، زیاد خوردن شلغم و خوردن تُرب، بسیار مقوی چشم است. مداومت در خوردن مربای هلیله و مربای آمله حافظ صحت چشم است.

منبع: حوزه سلامت تسنیم

یک دیدگاه

  1. مفید بود مررسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *