خانه » ♦ مقالات ، تحقیقات و پروژه رایگان دانشجویی » تجلی زینب «س» در عصر عاشورا

تجلی زینب «س» در عصر عاشورا

تجلی زینب «س» در عصر عاشورا

تجلی زینب «س» در عصر عاشورا

باز تجلی خدا در بشر : این بار «زن»این بار «زینب» …از عصر عاشورا زینب تجلی می کند . از آن به بعد به او واگذار شده بود . رئیس قافله اوست چون یگانه مرد زین العابدین «ع»است که در این وقت به شدت مریض است و این هم خودش یک حکمت و یک مصلحت خدایی است که حضرت زین العابدین «ع»بدین وسیله زنده بماند و نسل مقدس حسین بن علی «ع»باقی بماند . در عصر روز یازدهم اسرا را آوردند …وقتی که به قتلگاه رسیدند،همه بی اختیار خودشان را از روی مرکبها به روی زمین انداختند زینب «س»خودش را به بدن مقدس اباعبداله می رساند،آنچنان دلسوز ناله کرد که اشک دشمن جاری شد،دوست و دشمن به گریه درآمدند . مجلس عزای حسین را برای اولین بار زینب ساخت ولی در عین حال از وظایف خودش غافل نیست . پرستاری زین العابدین به عهده اوست نگاه کرد به زین العابدین «ع» دید حضرت که چشمش به این وضع افتاده آن چنان ناراحت است کانّهُ می خواهد قالب تهی کند فوراً بدن اباعبداله«ع»را رها کرده و آمد سراغ حضرت زین العابدین «ع»: «یابن اخی» ….اینجا قبر حسین «ع» مطاف عاشقان خواهد شد … فرزند برادر را دلداری می دهد …اینها را حرکت دادند و بردند …دم دروازه کوفه (دختر علی ، دختر فاطمه اینجا تجلی می کند )این زن با شخصیت که در عین حال زن باقی ماند و گرانبها،خطابه ای می خواند . راویان چنین نقل کرده اند که در یک موقع خاص زینب موقعیت را تشخیص داد «وَقَداَومَأَت »دختر علی یک اشاره کرد….خطبه ای خواند .راوی گفت «ولم ارواله خَفِرَهَ قطَُ انطق منها»این «خفره»خیلی ارزش دارد خفره «یعنی زن با حیا»این زن نیامد مثل یک زن بی حیا حرف بزند زینب آن خطابه را در نهایت عظمت القاء کرد در عین حال دشمن می گوید«ولم ارواله خفره قطُّ انطق منها»یعنی آن حیای زنانگی از او پیدا بود . شجاعت علی با حیای زنانگی در هم آمیخته بود . در کوفه که بیست سال پیش علی «ع»خلیفه بود و در حدود ۵سال خلافت خود خطبه های زیادی خوانده بود هنوز در میان مردم خطبه خواندن علی «ع»ضرب المثل بود . راوی گفت: گویی سخن علی از دهان زینب می ریزد گویی که علی زنده شده و سخن او از دهان زینب می ریزد .می گوید وقتی حرف های حضرت زینب که مفصل هم نیست ده دوازده سطر بیشتر نیست تمام شد مردم را دیدم که همه انگشتانشان را به دهان گرفته و می گزیدند . این است نقش زن به شکلی که اسلام می خواهد شخصیت در عین حیاء عفاف،عفت،پاکی و حریم. تاریخ کربلا به این دلیل مذکر – مونث است که در ساختن آن ، هم جنس مذکر عامل موثری است ولی در مدار خودش و هم جنش مونث در مدار خودش این تاریخ به دست این دو جنس ساخته شد . «تخلیص از حماسه حسینی ، استاد شهید مطهری،ج۱ص۴۰۸»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا
تمامی حقوق این سایت متعلق به دانلود های می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
CopyRight © 2013-2017 DownloadHi.ir این سایت هیچگونه مسئولیتی در مورد محتوای مطالب منتشر شده اش ندارد و در مورد انتشار برنامه ها،
کلیه مطالب و برنامه های موجود در این سایت از سایتهای معتبر تهیه شده اند و در رابطه با برنامه های ایرانی ثبت شده، در صورتی که
صاحب اثر رضایت نداشته باشد می تواند در قسمت نظرات پیام بگذارد تا ضمن هماهنگی برای ارسال اسناد و مدارک
مربوطه در مورد ثبت برنامه مورد نظر، نسبت به حذف آن اثر طی 72 ساعت اقدامات لازم انجام گیرد.